Betallösningar och snabba pengar

Publicerad: 2018-12-07 Kategorier: Taggar:

Digitala betaltjänster har gjort det möjligt för mindre företag att ta för sig av e-handelns snabbt växande kaka. Men även fysiska butiker, hantverkare och konsulter kan i dag dra nytta av den nya tekniken.

För hantverkare har betalningstjänsten Swish öppnat nya möjligheter. Sedan lanseringen i slutet av 2012 har Swish vuxit explosionsartat och idag har 6,5 miljoner privatpersoner tillgång till tjänsten. Flera banker medger numera swish-överföringar på upp till 150 000 kronor – eller mer om betalningen delas upp. En stor fördel är att pengarna kommer in direkt, vilket ger en bättre likviditet. 
Men för att kunna ta betalt med Swish måste företagaren ha tillgång till tjänsten Swish Företag.
För butiksinnehavare är betalkort många gånger det bästa alternativet. De flesta kunder har betalkort och är vana vid det betalsättet. Kontaktlös betalning – blipp – har gjort kortbetalningar ännu smidigare.

Swish i butik är krångligare än så länge eftersom kunden måste skriva in telefonnummer, legitimera sig via mobilt bank-id och visa upp överföringen i kassan.

För kortbetalningar har kostnaderna och höga avgifter länge varit ett gissel i handeln. När handlarna förbjöds att ta ut avgifter av konsumenter för kortköp fick i stället butikerna ta smällen. 



Men skärpta EU-regler för kortavgifter och hårdnande konkurrens mellan leverantörerna av betaltjänster har satt press på priserna. Samtidigt har konkursen tvingat banker och betaltjänstföretag att ta bort eller sänka avgifterna. Bankerna och kortföretag kan i vissa fall erbjuda lägre transaktionskostnader än till exempel Swish och Izettle, vilket kan vara en fördel för lite större verksamheter.

Inom e-handeln är kortbetalningar det vanligaste betalningssättet med faktura på andra plats. Swish ligger nu på tredje plats och 37 procent av svenskarna har använt Swish när de handlat på nätet, enligt en undersökning från betaltjänstföretaget Dibs.

Betaltjänsten Klarna har erövrat en stark position inom e-handel. En förklaring är att kunden här kan välja mellan olika betalsätt. Det är en fördel för e-handeln eftersom det kan göra kunderna mer köpbenägna. Samtidigt har Klarna jämförelsevis höga transaktionskostnader. Även här skärps konkurrensen och nya aktörer dyker upp på marknaden. Ett exempel är Svea Ekonomis tjänst Payson med ett upplägg som liknar Klarnas.

 

Källa: Tidningen Företagaren