Effektiva tips inför julhandeln

Publicerad: 2018-11-30 Kategorier: Taggar:

För att du som handlare ska få ut det mesta av julhandeln kan det vara bra att gå igenom en checklista. Vi hjälper dig!

Tydliggör de olika betalningsmetoderna för kunderna. Har du tillräckligt många kortterminaler för att effektivisera i kassan när det blir kö? Fundera kring ditt företags betalsätt och eventuella leveranstider. Erbjuder ni möjligheten till delbetalning; handla nu – betala senare? Hur ser det ut med returrätten och när behöver kunderna senast lägga sin beställning för att få hem varorna innan julafton? Genom att förekomma på dessa punkter och informera i god tid, undanröjer du eventuella frågetecken och underlättar för din kund. 

Informera om öppettider. I detaljhandeln existerar knappt fenomenet röda dagar, men hur ser det ut i din bransch?
Om du arbetar inom servicesektorn kan det vara en god idé att delge dina kunder förändrade öppettider över jul och nyår. Det ger både dig och dina kunder möjlighet att planera er tid och njuta av ledigheten.

Skapa oemotståndliga julerbjudanden. Få människor tackar nej till ett riktigt bra erbjudande. Särskilt i juletid. Ett bra erbjudande fångar snabbt mottagarens intresse. Här kan du jobba med utvalda och säsongsbetonade varor, paketpriser eller kampanjer, gärna med en kort, säljande produktinformation. Ett väl beprövat knep är också att tidsbegränsa ditt erbjudande, då det inger en exklusiv känsla och hjälper din kund att fatta ett snabbt köpbeslut. Du kan även lägga till ett mervärde i form av en voucher eller ett presentkort. Det är uppskattat och knyter din kund till fortsatt samarbete.

Fånga upp potentiella kunder på din hemsida. Kanske finns det redan nu företag som du funderat på att kontakta, liksom gamla kunder som du önskar återkoppla till. Samla kunder via ett prenumerationsformulär på din hemsida. Det är enkelt att göra och kan med fördel kommuniceras via sociala medier.
 

 

Väck kundens behov med dina bilder. En bild säger mer än tusen ord, eller hur? Här behöver du på kort tid förmedla en känsla och väcka ett behov med ett inspirerande bildval. Här spelar förstås också färgval och komposition in. Viktigast av allt med ditt bildval, är att det skall representera dig och din produkt.

Formulera dig tydligt. Här har du ett gyllene tillfälle att inspirera gamla såväl som nya kunder. Bryt ned ditt budskap och gör det kärnfullt. Välj din rubrik med omsorg. Var inte rädd för att använda humor och sätta en personlig prägel. När det kommer till själva brödtexten är kvalitet att föredra framför kvantitet. Undvik långa meningar. Jobba aktivt med synonymer för en omväxlande och levande text. Tänk också på att korrekturläsa texten noga innan du gör ditt utskick, för att undvika språkfällor och slarvfel.

Skicka ditt nyhetsbrev som julkalender. Varför inte ge dina kunder ett unikt erbjudande varje dag, ända fram till jul? Skapa en julkalender och automatisera dina utskick!